23.11.2022

Han var barn under Anden Verdenskrig. Blev som ung uddannet automekaniker, senere ingeniør og efter endt soldatertid brugte han 26 år i et rådgivende ingeniørfirma, hvor han var med til flere om- og tilbygninger af sygehuse i det østjyske. I 1993 blev han så ansat på Århus Kommunehospital og fulgte med i fusionerne.

Bjarne Abrahamsen fra AUH's Teknisk Afdeling har 57 års erfaring med at bygge sygehuse, og selvom han kunne være gået på pension for næsten 20 år siden, så er den 84-årige ingeniør blevet ved, men nu går den ikke længere.

Den 31. januar siger Bjarne tak for denne gang og forlader Teknisk Afdelings Tegnestue, hvor han som rådgivende ingeniør har hjulpet afdelinger med ombygninger og installation af udstyr.

Begejstret ved tanken om at skulle kortlægge et ventilationssystem

Foran en 35 år gammel håndtegning af ventilationsskakterne i Skejbys første teknikrum, deler Bjarne ud af sine erfaringer og fortæller, hvad han kommer til at savne på AUH:

- Jeg er nok en af de få, som bliver begejstret ved tanken om at skulle kortlægge og tegne et ventilationssystem eller installere en skanner i en røntgenafdeling eller analyseudstyr i et laboratorie, hvor der skal foretages diverse beregninger samt findes føringsveje gennem bygningerne til de tekniske installationer. Jeg kan godt lide de der tekniske installationer, hvor man skal holde tungen lige i munden.

- Jeg er blevet ved i så mange år, fordi dagene næsten aldrig er ens, når man arbejder med teknik på AUH. Det er ofte komplicerede installationer, og det gør det spændende at arbejde med. Hvis du eksempelvis har en CT-skanner, som skal ind i et rum, hvor der ikke har stået en skanner før, så skal væggene beskyttes med bly, og der skal laves både køling og specialdesignet ventilation mm.

- Eller en MR-skanner som jo er en meget kraftig magnet. Den beskyttes med jernplader hele vejen rundt, så magnetismen bliver lukket inde. Der er lige pludselig mange ting, som der skal ingeniørarbejde til. Det tror jeg ikke, at mange skænker en tanke i hverdagen.

Kommer til at savne kollegerne

- Engang tegnede vi det hele med tusch og lineal. Nu foregår det hele på computeren, hvor vi også har flyttet os fra 2D til 3D tegninger. Mange syntes, at skiftet til at bruge computerprogrammer til at tegne med var svært, men jeg syntes, det var sjovt at få sådan et nyt redskab at arbejde med og lære at kende. Den udvikling har været spændende.

- Det har samtidigt været ret fantastisk at følge med i teknologien inden for de tekniske installationer og det kliniske apparatur, hvor der er sket en rivende udvikling, ikke mindst de sidste 10 år.

- Nu holder jeg jo snart, og det bliver lidt svært. Jeg holder jo meget af både mit arbejde,  samarbejdet med mine kolleger og at komme ud i afdelingerne, hvor jeg altid bliver taget så godt imod. Mine kolleger betyder meget for mig. Dem kommer jeg til at savne.

Har altid været nysgerrig

Sektionsleder for Tegnestuen i Teknisk Afdeling, Maj-Britt Lillelund, har set det som en stor gevinst at have en medarbejder som Bjarne, der kan trække på så mange års erfaring.

- Når man som Bjarne har fulgt med over flere teknologiskift, og altid været villig til at lære nyt, kommer man til at rumme en stor viden, sund skepsis og en åbenhed over for nye muligheder. Det har været en mærkesag for Bjarne at hjælpe sine kollegaer i projekter med bygningsændringer, komplicerede installationer og finde nye føringsveje mellem de mange eksisterende installationer mv.  Når Bjarne indtil nu har fravalgt pensionisttilværelsen i så mange år, er det for mig et tegn på, at vi har en god kultur, og at vi udfordres og udvikler os i takt med teknologien, men i høj grad skyldes det også, at Bjarne aldrig er stoppet med at være nysgerrig.

Teknisk Afdeling holder en intern reception for Bjarne i december.