Patienttilfredshed
Patienttilfredshedsundersøgelsen sætter fokus på patienternes oplevelser og bruges til at at udvikle kvaliteten. Her kan du se tallene for 2022-23
2024
Hvert år gennemføres en landsdækkende undersøgelse af nybagte forældres oplevelse af Fødeafdelingen i forbindelse med graviditet og fødsel.
Det primære formål med undersøgelsen er at give fødeafdelingerne input til at arbejde med kvalitetsforbedringer.
Overordnet tilfredshed
2024 |
|||
|
I høj grad |
I meget høj grad |
Positive svar i alt |
Jeg er alt i alt tilfreds med fødselsforløbet |
32% |
61% |
93% |
De radiologiske patienters tilfredshed ligger på landsgennemsnittet.
Tilfredsheden er størst på spørgsmålene:
- Personalet er venligt og imødekommende
- Jeg er tryg under undersøgelsen
Tilfredsheden er lavest på spørgsmålene:
- Jeg er informeret om, hvordan jeg får resultaterne af undersøgelsen
- Længden af ventetid fra mødetidspunkt til undersøgelse er acceptabel
Hvert år gennemføres en landsdækkende undersøgelse af nybagte forældres oplevelse af Fødeafdelingen i forbindelse med graviditet og fødsel.
Det primære formål med undersøgelsen er at give fødeafdelingerne input til at arbejde med kvalitetsforbedringer.
Overordnet tilfredshed
2024 |
|||
|
I høj grad |
I meget høj grad |
Positive svar i alt |
Jeg er alt i alt tilfreds med fødselsforløbet |
27% |
60% |
87% |
De fødende kvinders tilfredshed på AUH ligger i år på landsgennemsnittet eller over landsgennemsnittet.
Tilfredsheden er størst på spørgsmålene:
- Der er en jordemoder til stede på fødestuen i det omfang jeg har behov for
- Jeg forstår personalets forklaring af scanningsresultaterne
Tilfredsheden er lavest på spørgsmålene:
- Jeg får den hjælp, jeg har behov for til at amme på fødestedet
- Jeg bliver i passende omfang forberedt på håndtering af fødselsforløbet
Hvert år gennemføres en landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser i akutmodtagelser og skadestuer. Det primære formål med undersøgelsen er at give akutmodtagelserne og skadestuerne input til at arbejde med kvalitetsforbedringer.
Overordnet tilfredshed i 2024
|
I høj grad |
I meget høj grad |
Positive svar i alt |
Jeg er alt i alt tilfredse med mit besøg |
34% |
50% |
84% |
De akut ambulante patienters tilfredshed på AUH ligger i år på landsgennemsnittet eller over landsgennemsnittet.
Tilfredsheden er størst på spørgsmålene:
- Personalet er venligt og imødekommende
- Den mundtlige information under besøget er forståelig
Tilfredsheden er lavest på spørgsmålene:
- Jeg er med til at træffe beslutninger om undersøgelse/behandling ved behov
- Længden af ventetid fra ankomst til undersøgelse er acceptabel
2023
Resultaterne for Aarhus Universitetshospital i 2022
- Læs nyhed om dette års resultater
- Læs detaljeret rapport om Aarhus Universitetshospitals resultater (pdf)
Generelle tendenser
Når patienterne adspørges, hvor tilfredse de er alt i alt med besøget på AUH, er det de planlagte ambulante patienter, der har den højeste samlede tilfredshed.
Patienternes tilfredshed er højest på disse områder på tværs af patientgrupperne:
"Personalet er venligt og imødekommende"
- Gældende for alle tre patientgrupper
"Jeg er tilfreds med behandlingen"
- Gældende for planlagt indlagte og akut indlagte patienter
Patienternes tilfredshed er lavest på disse områder på tværs af patientgrupperne:
"En bestemt læge tager ansvar for det samlede forløb"
- Gældende for alle tre patientgrupper
"Jeg er med til at træffe beslutninger om undersøgelse/behandling ved behov"
- Gældende for alle tre patientgrupper
Når AUH sammenlignes med landsgennemsnittet klarer akut indlagte patienter og planlagt ambulante patienter sig signifikant bedre på 8 områder:
- Personalet er venligt og imødekommende
- Personalet spørger ind til min beskrivelse af sygdom/tilstand
- Jeg er med til at træffe beslutninger om undersøgelse/behandling ved behov
- Jeg får de informationer, jeg har behov for
- Den mundtlige information under indlæggelsen er forståelig
- Personalet informerer tilstrækkeligt, så jeg er tryg efter indlæggelsen
- Jeg er tilfreds med behandlingen
- Jeg er alt i alt tilfreds med min indlæggelse.
Når LUP resultaterne fra 2023 sammenlignes med resultaterne fra 2022 findes signifikant fremgang blandt akut indlagte patienter på 2 områder:
- Jeg er alt i alt tilfreds med min indlæggelse
- Den mundtlige information under indlæggelsen er forståelig.
Ambulante patienter
Overordnet tilfredshed |
2023 |
||
|
I høj grad |
I meget høj grad |
Positive svar i alt |
Patienterne er alt i alt tilfredse med besøgets forløb |
33 % |
57 % |
90 % |
Når det gælder ambulante patienter, ligger Aarhus Universitetshospital i sammenligning med hospitalerne i resten af landet:
- Over landsgennemsnittet: på 8 områder
- Under landsgennemsnittet: på 1 områder
- På landsgennemsnittet: på 0 område
Akut indlagte patienter
Overordnet tilfredshed |
2023 |
||
|
I høj grad |
I meget høj grad |
Positive svar i alt |
Patienterne er alt i alt tilfredse med forløbet fra indlæggelse til udskrivelse |
34 % |
53 % |
87 % |
Når det gælder akut indlagte patienter ligger Aarhus Universitetshospital i sammenligning med hospitalerne i resten af landet:
- Over landsgennemsnittet: på 9 områder
- Under landsgennemsnittet: på 0 områder
- På landsgennemsnittet: på 0 områder
Planlagt indlagte patienter
Overordnet tilfredshed |
2023 |
||
|
I høj grad |
I meget høj grad |
Positive svar i alt |
Patienterne er alt i alt tilfredse med besøgets forløb |
32 % |
57 % |
89 % |
Når det gælder planlagt indlagte patienter ligger Aarhus Universitetshospital i sammenligning med hospitalerne i resten af landet:
- Over landsgennemsnittet: på 0 områder
- Under landsgennemsnittet: på 3 områder
- På landsgennemsnittet: på 6 områder
Hvert år gennemføres en landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser i akutmodtagelser og skadestuer. Det primære formål med undersøgelsen er at give akutmodtagelserne og skadestuerne input til at arbejde med kvalitetsforbedringer.
Overordnet tilfredshed i 2023
|
I høj grad |
I meget høj grad |
Positive svar i alt |
Jeg er alt i alt tilfredse med mit besøg |
37 % |
45 % |
82 % |
Tilfredsheden er størst på områderne:
- Personalet er venligt og imødekommende
- Den mundtlige information under besøget er forståelig
Læs detaljeret rapport om Aarhus Universitetshospitals resultater (se afsnit om LUP Akutmodtagelse)
Hvert år gennemføres en landsdækkende undersøgelse af nybagte forældres oplevelse af Fødeafdelingen i forbindelse med graviditet og fødsel.
Det primære formål med undersøgelsen er at give fødeafdelingerne input til at arbejde med kvalitetsforbedringer.
Overordnet tilfredshed
2023 |
|||
|
I høj grad |
I meget høj grad |
Positive svar i alt |
Jeg er alt i alt tilfreds med fødselsforløbet |
29 % |
60 % |
89 % |
Tilfredsheden er størst på områderne:
- Der er en jordemoder til stede på fødestuen i det omfang jeg har behov for
- Jeg forstår personalets forklaring af scanningsresultaterne
Læs detaljeret rapport om Aarhus Universitetshospitals resultater (se afsnit om LUP Fødende)
2022
Resultaterne for Aarhus Universitetshospital i 2022
- Læs nyhed om dette års resultater
- Læs detaljeret rapport om Aarhus Universitetshospitals resultater (pdf)
Generelle tendenser
AUH ligger generelt på samme niveau eller over landsresultatet.
De akut indlagte patienter er den patientgruppe der har langt de fleste spørgsmål over landsresultatet.
Når patienterne spørges, hvor tilfredse de er alt i alt med indlæggelsen/besøget på AUH, er det de ambulante patienter, der har den højeste samlede tilfredshed.
Patienternes tilfredshed er højest på disse områder:
- Personalet er venligt og imødekommende (ambulante, akut indlagte, planlagt indlagte)
- Den mundtlige information er forståelig (ambulante, planlagt indlagte)
Patienternes tilfredshed er lavest på områderne:
- En bestemt læge tager ansvar for det samlede forløb (ambulante, akut indlagte, planlagt indlagte)
- Jeg er med til at træffe beslutninger om undersøgelse/behandling ved behov (ambulante, akut indlagte, planlagt indlagte)
Af de områder, hvor AUH ligger over landsresultatet, er der 4 områder, der optræder i alle tre patientgrupper. De gennemgående områder, hvor AUH har højere tilfredshed end landsniveauet, er således:
- Personalet er venligt og imødekommende
- Personalet spørger ind til min beskrivelse af sygdom/tilstand
- Jeg er tilfreds med behandlingen
- Jeg er alt i alt tilfreds med mit besøg
Ambulante patienter
Overordnet tilfredshed |
2022 |
||
|
I høj grad |
I meget høj grad |
Positive svar i alt |
Patienterne er alt i alt tilfredse med besøgets forløb |
33 % |
57 % |
90 % |
Når det gælder ambulante patienter, ligger Aarhus Universitetshospital i sammenligning med hospitalerne i resten af landet:
- Over landsgennemsnittet: på 8 områder
- Under landsgennemsnittet: på 0 områder
- På landsgennemsnittet: på 1 område
Akut indlagte patienter
Overordnet tilfredshed |
2022 |
||
|
I høj grad |
I meget høj grad |
Positive svar i alt |
Patienterne er alt i alt tilfredse med forløbet fra indlæggelse til udskrivelse |
33 % |
50 % |
83 % |
Når det gælder akut indlagte patienter ligger Aarhus Universitetshospital i sammenligning med hospitalerne i resten af landet:
- Over landsgennemsnittet: på 9 områder
- Under landsgennemsnittet: på 0 områder
- På landsgennemsnittet: på 0 områder
Planlagt indlagte patienter
Overordnet tilfredshed |
2022 |
||
|
I høj grad |
I meget høj grad |
Positive svar i alt |
Patienterne er alt i alt tilfredse med besøgets forløb |
34 % |
55 % |
89 % |
Når det gælder planlagt indlagte patienter ligger Aarhus Universitetshospital i sammenligning med hospitalerne i resten af landet:
- Over landsgennemsnittet: på 4 områder
- Under landsgennemsnittet: på 0 områder
- På landsgennemsnittet: på 5 områder
Hvert år gennemføres en landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser i akutmodtagelser og skadestuer. Det primære formål med undersøgelsen er at give akutmodtagelserne og skadestuerne input til at arbejde med kvalitetsforbedringer.
Overordnet tilfredshed i 2022
|
I høj grad |
I meget høj grad |
Positive svar i alt |
Jeg er alt i alt tilfredse med mit besøg |
31 % |
42 % |
73 % |
Patienterne på AUH's Akutmodtagelse har en tilfredshed, der generelt ligger på landsgennemsnittet.
Tilfredsheden er størst på områderne:
- Personalet er venligt og imødekommende
- Den mundtlige information under besøget er forståelig
Læs detaljeret rapport om Aarhus Universitetshospitals resultater (se afsnit om LUP Akutmodtagelse)
Hvert år gennemføres en landsdækkende undersøgelse af nybagte forældres oplevelse af Fødeafdelingen i forbindelse med graviditet og fødsel.
Det primære formål med undersøgelsen er at give fødeafdelingerne input til at arbejde med kvalitetsforbedringer.
Overordnet tilfredshed
2022 |
|||
|
I høj grad |
I meget høj grad |
Positive svar i alt |
Jeg bliver i passende omfang forberedt på håndtering af fødselsforløbet |
38 % |
27 % |
65 % |
Jeg er alt i alt tilfreds med fødselsforløbet |
28 % |
60 % |
88 % |
De gravide og fødende kvinders tilfredshed på AUH ligger i år på landsgennemsnittet eller over landsgennemsnittet.
Tilfredsheden er størst på områderne:
- Jeg forstår personalets forklaring af scanningsresultater
- Jeg bliver i passende omfang forberedt på håndtering af fødselsforløbet
- Jeg får den hjælp, jeg har behov for til at amme på fødestedet
Læs detaljeret rapport om Aarhus Universitetshospitals resultater (se afsnit om LUP Fødende)