Kontaktperson

Uddannelsesansvarlig bioanalytikerunderviser Ketty Bruun
kettbruu@rm.dk
Tlf. 2931 9699

Blodbank og Immunologi varetager klinisk undervisning af bioanalytikerstuderende. 
Uddannelsen sker i samarbejde med Bioanalytikeruddannelsen på VIA University College, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.

Om undervisningen

Undervisningen foregår i autentisk miljø i afdelingens forskellige afsnit. Den kliniske undervisning foregår i samarbejde med uddannelsesansvarlig bioanalytiker, bioanalytikerunderviser, kliniske bioanalytikervejledere og daglige bioanalytikervejledere.
Når det har relevans, inddrages afdelingens øvrige professioner, som f.eks. læger, sygeplejersker, sekretærer og molekylærbiologer i den kliniske undervisning. Herudover planlægges der, ad hoc, tværprofessionelle forløb med afdelinger og professioner på AUH.

Undervisningen veksler mellem praktisk arbejde/undervisning, teoretisk undervisning, simulationslaboratorie, opgaveløsning og aktuelle faglige og tværfaglige projekter.

Den kliniske undervisnings indhold afhænger af kravene som bioanalytikeruddannelsens studieordning og semesterbeskrivelse stiller til det enkelte semester.

Følgende semesterstuderende modtages til klinisk undervisning i Blodbank og Immunologi, AUH:
Semester 2, Semester 3, Semester 5 (til og med forår 2024), Semester 6 og Semester 7

Kort beskrivelse af semestre

Semester 2

Klinisk uddannelsesforløb svarer til 10 ECTS. Semesterets tema er ”Patienten/borgeren med kroniske sygdomme samt bioanalysens og bioanalytikerens rolle”. Der arbejdes med bioanalytikerens rolle i relation til præanalyse, analyse og postanalyse samt med det tværprofessionelle samarbejde i relation hertil.

Semester 3

Klinisk uddannelsesforløb svarer til 30 ECTS inkl. 5 tværprofessionelle ECTS, og 10 valgfrie ECTS. Semesterets tema er "Bioanalyse, patient/borger og bioanalytikerens arbejde". Fokus i semestret er bioanalytikerens rolle i forbindelse med udredning, behandling og monitorering. Desuden indgår tværprofessionelt og tværsektorielt samarbejde, kommunikation, patient/borger-perspektiver samt etik i relation til bioanalytikerens professionelle virke.

Semester 5 (sidste hold i foråret 2024)

Klinisk uddannelsesforløb svarer til 20 ECTS inkl. 7 tværprofessionelle ECTS. Semesterets tema er profession, organisation og funktion, kvalitetssikring og – udvikling, samt tværprofessionalitet, kommunikation og samarbejde.

Semester 6

(sidste hold på denne semesterbeskrivelse i efteråret 2024): Klinisk uddannelsesforløb svarer til 6 ECTS. Semestrets tema er patienten/borgeren med særlige/komplekse problemstillinger i forhold til bioanalyse, bioanalytisk diagnostik, udvikling af sundhedsteknologi samt udvikling af kvalitetssikring. Innovations- foretagsomheds-, forsknings- og udviklings- metoder inddrages m.h.t. udvikling af bioanalytikerprofessionens virksomhed.

Semester 6 fra forår 2025: Klinisk uddannelsesforløb svarer til 22,5 ECTS. Semesterbeskrivelse er endnu ikke beskrevet.

Semester 7 (sidste hold på denne semesterbeskrivelse forår 2025)

Klinisk uddannelsesforløb svarer til valgfrit element på 10 ECTS, samt 5 ECTS til professionsbachelorprojekt. Semestrets tema er ”Udviklings- og forskningsviden i bioanalytisk praksis”. Fokus for semesteret er udvikling, innovation og forskning i bioanalytisk praksis.

Semester 7 fra efteråret 2025: Klinisk uddannelsesforløb svarer til 22,5 ECTS. Semesterbeskrivelse er endnu ikke beskrevet.

Relevante links