Generelt

Afdelingen for Hjertesygdomme modtager social- og sundhedsassistentelever fra Social - og sundhedsskolen i Aarhus i deres første praktik. Der afvikles ca. 6 forløb for elever årligt.

Uddannelsesansvarlig sygeplejerske og en klinisk vejleder i hvert afsnit er ansvarlig for tilrettelæggelse og afvikling af den kliniske undervisning.

Uddannelsesansvarlig sygeplejerske og kliniske vejledere samarbejder med lærere og med uddannelsesinstitutionen, og den kliniske undervisning revideres løbende, således at den er i overensstemmelse med gældende bekendtgørelse og uddannelsesordning.

Vejledning

Vejledning i klinisk praksis er tilrettelagt således, at hver elev er tilknyttet en klinisk vejleder og 1 - 2 sygeplejersker/social- og sundhedsassistenter som daglig vejledere. Elever følger i videst muligt omfang en af disse vejledere i den daglige praksis. Der lægges vægt på vejleder-elev kontinuitet, og at eleverne møder rollemodeller i form af social - og sundhedsassistenter.

Uddannelsesniveau for kliniske vejledere er 6 ugers diplommodul for kliniske vejledere. Det er strategien, at kliniske vejledere skal videreuddannes, således er flere igang med at tage en hel diplomuddannelse. Social - og sundhedsassistenter, der er vejledere deltager, i 14 dages vejlederkursus.

Fokus for uddannelsen

Afdelingen ser stor forskel på at lære i skoleregi og i praktik, hvorfor der lægges vægt på følgende omdrejningspunkter i den kliniske undervisning:

  • Træning og skærpelse af sanser
  • Refleksion
  • Praktisk færdigheder og håndelag
  • Relationer
  • Den komplekse hverdag

Pædagogiske aktiviteter

 

  • Introduktion til Århus Universitetshospital Skejby - læring i praksis.
  • Introduktion til afdelingen for Hjertesygdomme.
  • Undervisning i det kardiologiske speciale bla. ud fra patientcases.

Der arbejdes med læring i klinisk praksis i den direkte patientpleje, hvor alle elever dagligt er tilknyttet en social - og sundhedsassistent og/eller en sygeplejerske.

Der arbejdes med udvikling af refleksive evne samt kobling mellem teori og praksis via refleksionssamtaler, seminar og øvelser med anvendelse af mindmap.

Der arbejdes med skærpelse af sanser, observationsevne og træning af praktiske færdigheder i såvel den daglige kliniske praksis som ved specielt tilrettelagte forløb i øvelsesrum.

Standpunkt

Uddannelsesperioden afsluttets med en vurdering af elevens standpunkt som bestået eller ikke bestået.

Der henvises endvidere til Uddannelsesplan for Social- og sundhedsassistentelever, somatisk praktik, afdelingen for Hjertesygdomme.